Velkommen!

14.04.18 – LØRDAG

Sydkysten

Sydkysten var det, som stod på programmet i dag. I dag skulle klassen nemlig på en rejse gennem Islands forunderlige, foranderlige, fantastiske natur i bus tidligt om morgenen. Både friske og trætte elever mødte op for at spise morgenmad, herunder havde de også selv ansvaret for at sørge for at få smurt deres madpakke.

Herefter kom bussen og samlede os op med kurs mod det skjulte vandfald, Gljúfrabúi, som betyder den, der bor i bjergkløften. Vandfaldet er 40 meter højt og er delvist skjult bag en stor klippe, som giver den en mystisk aura (deraf ‘det skjulte vandfald’). Med vores guide Harper i spidsen, fulgte klassen og lærerne trop hen til det utroligt smukke vandfald. Størstedelen valgte at vade i floden ind i en smal åbning i klippen og var forsigtige med ikke at træde forkert. Så snart vi stod foran det utroligt og unikke syn af Gljúfrabúi, var et par billeder uden tvivl nødvendige! Gljúfrabúi er en tæt nabo til Seljalandsfoss, hvilket var den næste destination.

Det skjulte vandfald, Gljúfrabúi.

Vi vandrede os ud til vandfaldet Seljalandsfoss, som gav os mulighed for at opleve et vandfald bagfra, da der var en sti, der førte os bag vandfaldet. Igen var det en opfordring at tage regntøj på, idet at vandets fald fra vandfaldet gjorde den omkringliggende luft fugtig. Dette vandfald er også med i Justin Bieber’s popsang ‘I’ll show you’ fra 2015, som fanger Islands lamslåede natur i en musikvideo. Tjek den ud!: https://youtu.be/PfGaX8G0f2E

Vandfaldet Seljalandsfoss.

Derefter tog vi til Skógáfoss, som er et af Islands mange fantastiske vandfald beliggende på Skógá-floden i den sydlige del af Island. Her kunne vi igen komme tæt på et vandfald, som i dette tilfælde kommer direkte fra to gletsjere Eyjafjallajökull og Myrdalsjökull.

Et af de største og mest elegante vandfald på Island, Skógafoss.

Et af de største og mest elegante vandfald på Island, Skógáfoss.

Herefter kørte vi forbi Dyrhóelaey, som er placeret tæt på den smukke lille landsby Vík. I den sydligste landsby på Island, der kun havde omkring 400 beboere, gjorde vi et stop, hvor vi kunne spise frokost, shoppe lidt eller gå på toilet.

0239d991-0d88-4d35-8a6e-bfc21b144f22

Frokost i den vådeste kystby på Island, Vík.

Vi kørte også forbi Hveragerði og tog efterfølgende til den sorte strand, som er en del af kommunen Vík I Myrdal i det sydlige Island, hvor en masse regn og blæst gik amok på os. Herudover blev der gjort opmærksom på, at de rullende, brølende bølger af Reynisfjara var særligt voldelige, idet at de ofte skubber langt længere op på stranden, end mange ville forvente.

Reynisfjara er en verdensberømt sort sandstrand, der findes på Islands sydkyst lige ved siden af den lille fiskerby Vík i Mýrdal.

Efterfølgende tog vi til en gletsjer i Mýrdalshreppur, som havde karakteriserende sorte striber. Da alle elever og lærere var nået i nærheden af gletsjeren, blev kameraet taget frem, og der blev taget et fælles billede. På vejen tilbage til bussen viste guiden Harper os et skilt, hvor informationer om gletsjertungens bevægelse hvert år blev noteret.

Gletsjer.

Gletsjer i Mýrdalshreppur med dens karakteriserende sorte striber.

Senere på aftenen fik vi serveret spaghetti med kødsovs af gruppe 1. Efter vi havde spist noget mad, tog størstedelen til svømmehallen, Laugardalslaug, og hyggede sig der et par timer, hvilket var en god afslutning på dagen.

fullsizeoutput_424

Svømmehallen, Laugardalslaug, beliggende nær hostellet ‘Reykjavik City Hostel’.

Skrevet af gruppe 4 bestående af Anne, Gamze, Gülzade, Julie, Karina og Safira.